THE NEW MINIMALISM

10 TIPS TO BEING A HAPPIER & HEALTHIER YOU

 photo PicMonkey Collagejhtbgf_zpsxgr2u9ud.jpg
Photocredit: Pinterest

Jeg lige starte med, at gøre det klart, at jeg ingen sundhedsekspert er. Dette er blot noget jeg har lært over længere tid, da jeg selv har været igennem både depression, angst, lavt selvværd og alt for stramme kostvaner med meget ofte dårlig samvittighed, overspisning osv. Nogen af disse ting lever jeg stadig med, men jeg har det bedre end jeg har haft længe. Jeg håber I vil sætte pris på min ærlighed.

For mig er sundhed ikke blot træning og sund kost, det handler også om det mentale. Hvis du ikke har det godt mentalt, eller ihvertfald forsøger, og aldrig er glad, så er du i mine øjne ikke rigtig sund. For mig er det heller ikke sundt at være på en stram kostplan. Selvom det selvfølgelig virker for nogen at være på kostplan og træne minimum seks gange i ugen – stor respekt for det! Men for mig handler det om balance. Her er mine bedste råd til at være sund, både fysisk og mentalt.

1. Lad være med at sammenligne dig selv med andre. Vi er alle forskellige og unikke og smukke på hver vores måde. Det handler ikke om f.eks. at være den bedste og slankeste, men bare at være den bedste udgave af sig selv. Fortæl dig selv at du er smuk og god nok som du er. Dette er en af de ting, jeg selv skal arbejde rigtig meget med.

2. Lav noget, der gør dig glad. Gør noget hver dag, flere gange i ugen eller bare en gang imellem, der får dig til at slappe af og reflektere. F.eks. læse en bog, høre musik, meditere, tegne, male osv. Helst noget hvor du kobler fra hverdagen, de sociale medier og elektronik. Det kan virkelig gøre en forskel i dit humør – trust me.

3. Lev i momentet. Ja, så cliché som det lyder, så virker det altså. Jeg kender det alt for godt, det der med at man bliver stresset og bekymret for fremtiden. Men fremtiden er her slet ikke endnu, så prøv at husk, at uanset hvad, skal det hele nok gå. Sæt pris på det du har lige nu og her. Tag også én ting af gangen. Det kan være virkelig stressende, når du ved, at der er så mange ting, du gerne vil have nået i løbet af dagen. Prøv at lav en liste over de ting, og sig til dig selv, at det er okay, hvis du ikke når det hele. Der er en ny dag i morgen.

4. Vær social. Husk at sætte tid af til din familie, veninder og kæreste. De kan tit gøre dig i godt humør uden, at du lægger mærke til det. Sæt pris på dem, og husk at give komplimenter – måske får du et tilbage. Et kompliment kan, for mange, redde ens dag. At gøre andre glade, kan faktisk også påvirke dit humør, da glæde ofte smitter. At have en at træne med er også god motivation og samtidig sjovt. Eller nøjes med at have en, du går en tur sammen med engang imellem.

5. Drik et glas vand lige når du vågner. Tænk på at din krop er dehydreret og ikke har fået væske i cirka 8 timer. Hver morgen, så gør det til en vane at drikke et glas vand lige når du vågner/står op. Tilsæt evt. citron eller tag et ingefærshot også. Det sætter dit stofskifte og din fordøjelse i gang, så du får en god start på dagen.

6. Gå tidligt i seng og stå tidligt op. Forskning viser rent faktisk, at jo tidligere du kommer op af fjerene, jo gladere og sundere er du. At udsætte vores søvn til langt ud på natten og ligge og snue om morgenen påvirker faktisk både vores humør og vores immunforsvar. At stå tidligt op hjælper dig også til at få en god start på dagen, og det er vigtigt, at din krop får nok søvn. Du har mere overskud i løbet af dagen og virker friskere. Det gør også en kæmpe forskel, at du ikke skal stresse rundt om morgenen, men rent faktisk har tid til at nyde morgenmaden (og husk lige den, altså morgenmaden).

7. Spis grønt/frugt allerede fra morgenstunden. Det er anbefalet, at vi skal have 600 g frugt og grøntsager om dagen, så hvorfor ikke starte ud tidligt? Dette giver dig en masse energi fra morgenstunden. Og så er de første grøntsager/frugt ligesom klaret, og du skal bekymre dig en lille smule mindre om dem resten af dagen.

8. Tænk på mad som brændstof til din krop. Vores kroppe har brug for energi og næring, for at kunne fungere. Det er ligesom, når din bil skal have brændstof. Derfor er det vigtigt, at man (for det meste) vælger de ting, der er bedst for kroppen. Spis når du er sulten, og stop når du er mæt.

9. Stop med begrænsningerne! Hvis du har lyst til den pizza, så spis den pizza. Hvis du har lyst til det stykke kage på arbejdet, så tag det stykke kage. Du kan faktisk blive tilfredstilt ved at nøjes med f.eks. et stykke kage, og så kan du fortsætte dine sunde vaner resten af dagen. Hele din dag er ikke ødelagt, fordi du har spist noget usundt. Lad være med at have det dårligt over dig selv, fordi du spiste et stykke kage. Klap istedet dig selv på skulderen, fordi du kun tog et stykke og ikke to. Hvis du begrænser dig selv og går på en restriktiv kostplan, er din lyst til det usunde oftest højere, og hvis du så giver dig selv lov til at få noget usundt, går du højest sandsynlig amok og spiser meget mere end nødvendigt. Det er ikke sundt. Et stykke kage gør dig ikke tyk, ligeså vel som at en portion salat ikke gør dig slank.

10. Dyrk motion, du synes er sjovt. Find en sportsgren, du synes er sjov. Det kan tage lang tid at finde ud af, hvad der lige præcis passer til dig, men når du så finder det, gør det en kæmpe forskel. Du behøver heller ikke presse dig selv til at træne i fitnesscenteret 6 gange om ugen, hvis du ikke synes det er sjovt. En lang gåtur/powerwalk kan være mindst ligeså godt, fordi du får bevæget dig, kommer udenfor, samt kobler af og får luftet dine tanker. Det er så godt for ens mentale jeg, at komme ud og gå en tur engang imellem. Al motion gælder!

Husk nu bare, at alting nok skal gå! Hvis du ikke lige føler for den træning, så spring den over. Hvis du har lyst til pizza, burger, whatever, spis det! Det dør du ikke af – tværtimod. Det kan kun være sundt, at forkæle sig selv lidt engang imellem. Det er vigtigere at have en sund sjæl end en slank krop – husk det.

 photo PicMonkey Collagefyuogi_zpsrwag79df.jpg

Jeg håber I vil sætte pris på dette ærlige og lange indlæg. Jeg har lagt meget tid i det, så skriv endelig jeres tanker og holdninger – det ville jeg elske at læse.

   

2

Skriv et svar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

THE NEW MINIMALISM